Fiske!



Jag har ett gäng intressen som jag vanligen inte praktiserar så ofta, men som jag tycker är riktigt trevliga. Bland annat fiske, stickning, broderi, målning, fotografering och hemsidebyggande.

Just fiskeintresset har vaknat till liv rejält just nu. Jag har under de senaste åren när vi varit i sommarstugan varit ute och fiskat ett flertal gånger. I regel från bryggan då båten inte alltid ligger i sjön, men ibland även ute med båt. Det tråkiga med sjön Sommen är bara att det inte finns någon fisk. För 15 år sedan var det jättekul att meta från bryggan, varje gång kom man hem med en 2-3 abborrar. För 10 år sedan slutade man få fisk överhuvudtaget. Det spelade ingen roll om man metade eller kastade och vilket ställe man var på. Det var heldött. Antagligen en konsekvens av de stora nät som finns i sjön, som drar upp för mycket.

För några år sedan fick jag napp när jag kastade vid bryggan. Jag hade inte ens en håv med mig eftersom pappa garvat åt mig när jag frågat om det behövdes. Självklart var det en gädda, och den var så tung och stretade emot så mycket att jag inte ens orkade dra upp den på bryggan. Dessutom var jag livrädd att linan skulle gå av, eftersom den var ganska gammal och jag inte hade nån taffs på. Birgitta sprang ner från sommarstugan för att assistera, och vi fick upp kräket. Den var mycket god. Nu vid midsommar drog jag åter igen mot all förmodan upp en fisk, denna gång en abborre. Då stod jag och kastade från en ö i Sommen. Wow! Jag antar att fiskebeståndet i sjön är helt utrotat nu, då jag dragit upp de två sista fiskarna.

Jag är alltså heltänd på att fiska just nu. Adrenalinkicken när man får något är härlig och att stå och kasta när solen går ner är väldigt avslappnande. Problemet är bara utrustnig. Jag fick kastspö, rulle och lite drag när jag fyllde 10 eller något i den stilen. Spöt och rullen funkar finfint och är kvalitetsgrejer, så det tänker jag fortsätta att köra med. Linan är dock sisådär 15 år gammal och därmed mycket föråldrad. Dragen är rostiga och bara en av alla mina spinnare spinner faktiskt. Väskan min fars gammelgamla och är allmänt kass. Jag behövde nya prylar.



Igår tog jag tag i saken och åkte till Willys sportfiske. 5 nya drag (3 spinnare, 1 jigg, 1 atom),draglåda, kniv, lina, beteslås, taffsar och en fiskeväska blev det. Fiskeväskan (på bilden ovan) är sjukt praktisk med massor av fack och invändig påse till fisk. Jag är riktigt nöjd! Nu måste jag bara ut och pröva mina grejer. Kanske imorgon.

Kommentarer
Postat av: Ivana

Fiske är riktigt kul så det tycker jag absolut att du ska fortsätta med. Synd att man är så dålig på att ta tag i ens många intressen ibland. Jag är mästare på att ignorera mina intressen haha!

2010-08-12 @ 09:34:26
URL: http://ivanalipovac.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0