Jeans

Jag har inte köpt några jeans sen jag gick i nian. De slutade helt enkelt att vara intressanta. Nu för tiden äger jag nästan enbart svarta kostymbyxer. Sköna, mjuka material och aningens lös passform. Dessutom finns många billiga varianter. De passar min kroppsform och ser lagom klädda ut.

Nu har jag dock börjat fundera på jeans. Varför vet jag inte, kanske förnöjer det med omväxling? Det vore trevligt att äga ett par i mörk denim med bra passform, helst i bootcut-modell. Jag är sugen på att pröva lite i affärer och få ett hum om det funkar eller ej.

Frågan är bara var jag börjar. I högstadiet köpte jag jeans på JC, men funkar det fortfarande 8 år senare? Jag är inte fjortis längre och jag bryr mig inte om märken. Och vad har jag egentligen för storlek? Kostymbyxor kommer inte i tum-storlekar direkt. Det jag minns från högstadiet var att jag redan då hade svårt att hitta modeller och märken som passade. Jag har typiskt timglasformad kropp med mycket smal midja och breda höfter och lår. Det som är lagom över låren och höfterna är i regel väldigt stort i midjan. Framifrån ser det okej ut, men på baksidan blir det en rejäl glipa där linningen står rakt ut och ett decimeterstort glapp bildas mellan min rygg och linningen om man ser mig i profil. Vart hittar man jeans som passar en sån kropp?

Jag har även funderat över midjehöjd. På högstadiet hade alla låg midja, det fanns knappt andra jeans. Jag trodde på grund av detta, komiskt nog, väldigt länge att midjan satt vid höften, för det var ju där jeansmidjan satt. Men hur skulle jag se ut i normal midjehöjd? I hög midja? Jag har verkligen ingen aning. Jag misstänker även att det blir svårare att hitta jeans som sitter bra ju högre midjan är. Vilket märke skulle sy ett par jeans med hög midja där linningen är två storlekar mindre än själva jeansen?

Jag antar att den enda lösningen är att faktiskt pröva ett gäng jeans och se hur de sitter. Men lite tips vore inte helt fel.

Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag känner igen problemet! handlar heller aldrig jeans och när jag väl skulle göra det i somras var det ett jäkla meckande. Har inga direkta råd mer än att man ska ha tålamod.

2009-01-26 @ 12:32:13
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0