Brunett?

Jag har funderingar på att färga håret. Jag har haft min naturliga hårfärg (blont) i massor av år och har börjat bli ganska trött på den. Dessutom har den dragit sig mer åt det gråaktiga hållet. Det känns som om jag har två alternativ för att göra det roligare: färga det brunt eller ljusa upp det en aning.

Om jag färgade det brunt skulle det vara en ljusbrun, mjuk färg. Jag har blivit otroligt fascinerad av Blair Waldorfs hår (bild nedan), men det är kanske inte är riktigt så mörkt jag skulle vilja ha det. Det verkar dock vara knepigt att färga håret brunt från en naturligt blond bas. Enligt de webbsidor jag tittat på bör man först färga i rött pigment, annars finns det en risk att håret blir grönt (naturliga gula toner + blå toner i färgen = grönt). Första färgningen skulle självklart göras hos frisör, men hur skulle det bli att färga utväxten själv? Dessutom kanske jag inte passar i brunt då jag har väldigt ljus hy.


Aningens ljusare blont känns fortfarande lite tråkigt. Dessutom får jag en hel del konstiga associationer så fort jag börjar tänka på blondering, som silikonbrudar och fjortisar. Däremot vet jag att jag passar i blont hår eftersom jag i stort sett alltid haft det. När jag var yngre hade jag nästan vitt hår. Det som är tråkigt med blont hår är de förutfattade meningar folk ofta har. Bara för att jag är blond antas det att jag har en mycket låg intelligensnivå och att jag ligger med alla. Det är ganska drygt att år efter år få en sån behandling av främlingar. Man måste ständigt bevisa att man är bättre än folks konstiga idéer, och det är utmattande. Periodvis känner jag mig som Barbie, och det är inget jag eftersträvar.


Ovan är en bild på mig som jag manipulerat i Photoshop. Även ögonbrynen är ändrade färgmässigt för att ansiktet inte ska se konstigt ut. Längst upp till vänster är min naturliga hårfärg. Vad passar jag bäst i? Själv gillar jag de två bilderna till höger. Den längst ner till höger har den mörkaste hårfärgen. Skulle jag kanske ha något ännu mörkare? Rödaktigt tror jag dock inte på, det skulle vara en lite "kallare" färg.

Mina vänner och bekanta har delat upp sig i två läger. Vissa tycker att jag passar väldigt bra som blondin och andra att jag borde pröva brunt hår. Själv är jag nog mest sugen på brunt, men tänk om det inte blir bra?

Kommentarer
Postat av: Henriette

Jag måste nog säga att jag tycker du passar väldigt bra i blont hår.. Men en liten ljusare nyans skulle nog vara himla fint! Svårt att säga hur det skulle bli med brunt.. Du kanske kan boka nån slags rådgivning hos en duktig frisör? Eller så kör du på brunt, blir det inte bra kan du alltid bleka bort det :)

2009-01-15 @ 10:14:14
URL: http://iamhenriette.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0