När ångest blir din följeslagare

Just nu har jag tenta-period (allmänt känt som tenta-p). Det innebär att det inte är några föreläsningar eller lektioner, utan ungefär en och en halv vecka ägnas enbart åt tentor. Då man läser tre-fyra ämnen åt gången blir det upp till fyra tentor åt gången. Ofta har man också ett gäng släpande.

Till just den här tenta-p har jag en tenta och två rapporter som ska skrivas. Tentan känns ganska ofarlig, men de där rapporterna är hemska. Anledningen heter vetenskapliga artiklar. För att skriva dem behöver jag ha plöjt ett stort antal. En vetenskaplig artikel är ungefär 20 sidor, skriven på så avancerad engelska författaren har kunnat åstadkomma. Det tar runt 8 timmar att bara läsa en artikel om man ska vara noggrann och helt säker på att man förstått allting. Långa meningar, grammatiskt krångligt och högtravande ord. Usch. Till min fasa måste jag ta mig igenom nästan 30 artiklar på bara några dagar. Hur ska det gå egentligen?

Varför envisas våra lärare med det här? Riktiga böcker är enormt mycket trevligare att läsa, även om de är på avancerad engelska. Artiklarna tenderar också att vara rejält partiska och ser bara ena sidan av saken.

Varför plåga oss?

Ångest.

Hur fasen ska jag hinna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0