Svensk vinter

Idag när jag cyklade hem började stora snöflingor falla. Det är en av de första gångerna i år som jag sett snö. När jag några timmar senare gick till träningen var det rent och torrt överallt, inte ett spår av snön fanns kvar. Så typiskt och tråkigt, men ack så förutsägbart. Vita jular existerar inte längre, i alla fall inte där jag bor. Att tro att man ska få behålla bara en aningens snö i november är naivt.

Jag känner för de utbytesstudenter som kommer hit. Drömmar om snö förvandlas till blöt kyla som tränger innanför kläderna, slask, grå massa och ständigt regnande som sedan blir isgata över natten. Temperaturen ligger ständigt runt nollan och gör det för kallt för att vara behagligt och för varmt för att det ska bli snö. Och detta eviga, förbaskade regnande. I stort sett varje morgon regnar det.

Jag skulle behöva en solsemester. Det har jag behövt i flera år. Men som vanligt finns varken pengar eller tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0