Nörderier

Igår kånkade jag och Robert hem varsin stor, tung låda. Dator! Efter att ha byggt ihop eländet så fungerar den fint. Quad-processor, 4 gig RAM och hyffsat grafikkort gör mig varm om hjärtat. Den känns otroligt stabil i jämförelse med min gamla. Chassit är dessutom skitsnyggt. Jag är så nöjd!

Frågan är nu vilket operativsystem man ska köra. Vanliga XP Pro är det jag har, men det är knappast optimalt för den hårdvaran. För att utnyttja RAM-minnena fullt ut samt verkligen utnyttja alla 4 processorer bör man köra 64-bitars operativsystem. Det innebär alltså XP 64 eller Vista 64 (om man nu ska ha hemska Windows, men jag är på tok för beroende av att alla program ska funka för att jag ska vara kräsen). Problemet med XP 64 är  att det tydligen krånglar och att alla program inte funkar ordentligt. Vista ser jag som en nedgradering, så det är inte heller helt bra. Så vad gör man?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0