Manligt? Knappast.




Robert jobbar sig just nu igenom animeserien Street Fighter 2. Varje gång jag sneglar på den så blir jag full av skratt. Det finns inte en chans att jag kan ta den serien på allvar. Sättet den är tecknad på är mycket... komisk. Alla killar har halsar som är bredare än huvudena, bröst, gigantiska armar och sjukt sjukt stora muskler. Huvudena är oproportionerligt små.

Är det meningen att det ska se macho ut? Manligt? Hårt? Farligt? Mina tankar går till anabola, babyolja och enorm självfixering. Inget tilltalande alls. Töntar med sådan ångest över sitt utseende att de måste ta dumma genvägar. Jag förstår verkligen inte hur någon skulle kunna uppskatta den här teckningsstilen. Storyn kanske är hur bra som helst, men det försvinner när man inte kan låta bli att fnissa åt elakingarna eller de pucklar som musklerna bakom nyckelbenen skapar. Det som ska vara coolt blir enbart löjligt.

Extra intressant blir dessa bilder om man jämför med debatten om hur retuschade bilder på kvinnor ger snedvridna ideal. Här är det lite samma sak, fast för männen (eller pojkarna...). Ska man vara häftig är det gym, olagliga preparat, bröstvaxning och noll underhudsfett som gäller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0