Sandra och 18-åringarna (eller Det var bättre förr)

Under den tid jag nu varit i stan har jag hunnit gå ut mer än jag gjort på flera månader. Det har verkligen varit trevligt, men varför omges jag av 18-åringar?

Först blev det utgång på juldagen med Marco, Kjellberg och hans kompis Pelle. När vi kom var förfesten på upplösning, så vi åkte vidare till en annan. Där visade det sig att alla var i 18-årsåldern. Plötsligt kände man sig väldigt gammal. Det blev extra komiskt när jag frågade en tjej där hur gammal hon var och hon höll ett långt tal om att hon var tant och mycket äldre än alla andra. Det visade sig att hon var 87:a, det vill säga två år yngre än mig och fyra år yngre än killarna. Tant, hon? Vad gör det mig till? De var dessutom väldigt skrikiga och osäkra. Var man själv sån i den åldern? Var det bättre för några år sedan? Eller har jag också varit sån?

Efter förfesten blev jag övertalad att gå till Konrad. Jag har inte varit där på fyra-fem år och var mycket skeptisk. Enligt min lillebror var det och ett ställe till de enda med 18-årsgräns, så det var där de yngsta antagligen skulle vara. Vara på krogen bland folk som är fem år yngre? Nja, det kändes inte som en kul idé. Jag blev dock nedröstad. Väl där visade det sig att jag hade haft rätt. Alla var så små! Folk knuffades och var otrevliga och dansgolvet handlade mest om att putta till så många som möjligt. Inte alls vad jag är van vid, vad har hänt med alla civiliserade människor? Troligtvis var de på ett ställe med högre åldersgräns. Det var så pass tråkigt att vi tillslut drog vid 12. Dessutom var det dyrt.

Dagen efter kom jag och Henke på att vi skulle ut. Impulsivitet är roligt! Efter snabba hallon- och blåbärsdrinkar skyndade vi ner på stan. Den här dagen blev det Pluto, det brukar vara ett säkert kort. Det visade sig att det var det inte alls. Tydligen var det någon form av jippo, väldigt många hade orangea scarves med Jägermeister-tryck och varför hade vissa skidglasögon? Och kändes inte folk väldigt små? Tillslut såg vi en affish om kvällen: after skii-party annordnat av RPP. Med andra ord en fest främst för de i gymnasiet som har fyllt 18. Fast vi hade kul ändå, nästan hela kvällen spenderades på dansgolvet.

Jag går inte så bra ihop med yngre människor på krogen. De är för skräniga, krossar glas på golvet och knuffas och slåss. Fast det är tämligen underhållande när de försöker ragga på en. Sammanfattningsvis tycker jag (speciellt i egenskap av gammal festerist) att det var nog allt bättre förr.

Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag kommer ihåg att jag alltid kände mig något malplacerad på krogen när jag var 18. Som att jag knappt fick vara där fast ändå var det. Nu två år senare står jag och tittar på de knappt torra-bakom-öronen-barnen som är yngre än mig och undrar om jag var lika...jobbig? Antagligen inte dock.

2008-12-29 @ 18:48:18
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kajsa: Jag var livrädd första gångerna på krogen. Men sen var jag antagligen lika dryg som alla andra. Det är ganska skönt dock att inse att jag uppenbarligen mognat lite sen dess. Favoritställena nu för tiden är mest studentställen, och där verkar folk bete sig bättre oavsett ålder.

2008-12-31 @ 12:50:59
URL: http://feelingofautumn.blogg.se/
Postat av: hum

känns som att du drar alla över en kam. känns inte det lite arrogant?

2008-12-31 @ 14:13:48
Postat av: Sandra

hum: Jag generaliserar. Och visst finns det alltid undantag, men tyvärr är det inte de som märks. Majoriteten har ett mycket stort behov av att hävda sig, att vara skränigast, sexigast, coolast. Det hade antagligen jag själv också. Men man ser saker med helt andra ögon när man blir äldre.

2009-01-06 @ 16:42:10
URL: http://feelingofautumn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0